Home Wprowadzić QSO z pliku
Wprowadzanie danych z pliku - Strona 2 Drukuj Email
Wpisany przez Wojciech Rydzkowski   
Spis treści
Wprowadzanie danych z pliku
Strona 2
Strona 3
Wszystkie strony

 

Dane przygotowywanie w arkuszu kalkulacyjnym

 

Narzędzie „arkusz kalkulacyjny” jest niezwykle użyteczny do gromadzenia danych, być może wielu użytkowników portalu ma dane w arkuszu. Dane do wprowadzenia do bazy „ZamkiSP.pl” należy przenieść do nowego arkusza (operacja dodaj arkusz, kopiuj, wklej) lub można je wprowadzić od początku. W nowym arkuszu należy rozmieścić kolumny z danymi w kolejności:
QSO pasmo emisja data czas znak rst wym1 znak rst wym2 qsl

Poszczególne kolumny mają zawierać:

 

QSO test „QSO:” (w każdej linii)

PASMO 3500 (cyfrowa wartość częstotliwości)

EMISJA CW, PH, SSB, FM, PSK, RY, RTTY

DATA data w formacie dd-mm-yyyy lub yyyy-mm-dd

ZNAK własny znak np. SP2ALT, SP2ALT/3

RST raport nadany 59 lub 599 (od 11 do 59 lub 111 do 599)

WYM1 wartość DR, R, DS., S – oznaczenie dyplomu

ZNAK znak korespondenta

RST raport odebrany

WYM2 oznaczenie zamku, np. FCJ01

QSL pole puste lub 0 – brak karty QSL, 1 lub QSL jest karta QSL

 

Jak łatwo zauważyć kolejność kolumn jest ułożona jak w formacie Cabrillo.

Przykład danych zapisanych w pliku tekstowym:

xxxx;pasmo;mod;data;czas;mojznak;rs;dr;znak;rs;zamek;qsl

QSO:;3500;SSB;19-08-2008;18:14;SP2ALT;59;DS;SP3LPT;59;BKD03;QSL

QSO:;3500;SSB;19-08-2009;18:35;SP2ALT;59;DR;SP3KCL/P;59;BMI01;QSL

(pierwsza linia jest opisem pomocniczym)

Przykład w programie Excel ma postać:

 

Jak to uzyskać? Pobierz plik lub utwórz arkusz w programie MS Excel lub OpenOffice Calc lub innym arkuszu kalkulacyjnym. Dalej są trzy rozwiązania.

a) Jeszcze nie masz uporządkowanego zbioru danych.
Przeglądaj swój log papierowy, wpisuj QSO w takiej kolejności jak je odszukasz lub możesz przejrzeć swój zbiór kart QSL.

b) Masz dane w postaci elektronicznej w arkuszu kalkulacyjnym. Skopiuj dane do nowego arkusza i ustaw kolumny w wymaganej kolejności (całe kolumny łatwo przenosić!).

c) Napisałeś już zgłoszenie na dyplom szlachecki lub rycerski. Skopiuj te dane do nowego arkusza i uporządkuj według poniższego wzorca:
uzupełnij kolumny A, F, H oraz L (zrobisz to szybko, bo zawierają te same dane) – patrz przykład:


Przygotowane dane zapisz w postaci pliku tekstowego CSV.
W programie MS Excel wybierz fromat CSV (rozdzielany przecinkami)

 

 

W programie Calc pakietu Open Office wybierz format Tekst CSV.

 

I tu niestety mała niespodzianka. W pliku pojawią się dane:


"xxxx";"pasmo";"mode";"data";"czas";"mycall";"rs";"dr";"znak";"rs";"zamek";"qsl"

"QSO:";3500;"PH";2008-08-19;18:14;"SP2ALT";59;"DS";"SP3LPT";59;"BKD03";"QSL"

"QSO:";3500;"PH";2009-08-19;18:35;"SP2ALT";59;"DR";"SP3KCL/P";59;"BMI01";"QSL"

Jak wydać arkusz Calc dodał znaki " , których nie powinno być. Próba wczytania takiego pliku skończy się niepowodzeniem. Dlatego należy otworzyć plik w notatniku lub podobnym programie i usunąć znaki cudzysłowu.

Otwieramy nasz plik CSV w Notatniku, naciskamy kombinację klawiszy Ctrl-H lub w menu Edit wybieramy pozycję zamień, pojawi się okno:



W polu znajdź wpisujemy znak ", pole zamień zostawiamy puste i klikamy przycisk Zamień wszystko. Po chwili mamy prawidłowy plik z danymi. Plik zapisujemy.

 



 
Valid XHTML and CSS.